در دومین دورهمیگردشگری سلامت جمعی از گردشگران با هدف تبادل نظر به دور هم جمع شدند تا «مدتورتاک 2» به میزبانی مدتورپرس در روز سه شنبه 29 بهمن در اتاق بازرگانی تهران با هدف همافزایی، انتقال تجربه تبادل نظر، همفکری و با حضور دکتر محمد جهانگیری رئیس انجمن خدمات بیناللمللی سلامت، دکتر سعیدهاشمزاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، رضا جمیلی مدیرعامل مدتورپرس و همچنین 50 فعال حوزه گردشگری سلامت نیز برگزار شد.
عدم شفافیت تعرفههای درمانی
یکی از موضوعات مهمیکه در این دروهمیبه آن رسیدگی شد، تعرفه و عدم شفافیت آن برای فعالان این حوزه در داخل کشور و هم برای توریستهای درمانی است.
طیبه امام قلی از شرکت تکتین سفر آریا با اشاره به موضوع عدم شفافیت تعرفههای درمانی گفت: «ما در حوزه توریسم درمانی چندان شفاف نیستیم. بیماران خارجی قبل از حضور در ایران از ما سوالهایی مانند هزینه، نام پزشک و… را میپرسند، اما ما پاسخ درستی برای آنها نداریم. این درحالی است که اگر خودمان بخواهیم برای انجام هرگونه فعالیتی به خارج از کشور سفر کنیم، این سوالها را میپرسیم و تا زمانی که پاسخ مناسبی دریافت نکنیم، سفر نخواهیم کرد.
تا زمانیکه پاسخ درستی برای این پرسشها وجود نداشته باشد، بیمار میگوید من به ایران سفر نمیکنم؛ چون آنها میخواهند سر من کلاه بگذارند.
بیمارستانهای کشور به شدت حول محور پول و درآمدزایی میچرخند و حاضر نیستند هزینههای درمان بیماری را که از یک کشور آفریقایی به ایران سفر میکند را کاهش دهد.»
در همین راستا لیلی آقاپور از شرکت تریتا صحت درباره این موضوع بیان کرد: «یکی از مشکلات عمده گردشگری سلامت این است که بسیاری از مراکز و پزشکان براساس تعرفه تعیین شده هزینه دریافت نمیکنند. هرچند که من پرسشی درباره ضریب k دارم، ضریب k در گردشگری سلامت بر چه اساسی تعریف شده است؟ براساس فعالیت همه کشورهایی که در توریسم درمانی کار میکنند ضریب k و یا تعرفه خدمات درمانی برای توریست درمانی باید براساس قدرت بازارهای هدف تعریف شود.»
دکتر محمدرضا فرهنگی جراح دندانپزشک زیباییبا تاکید بر اهمیت شناور بودن تعرفههای درمانی بیان کرد: «اگر تعرفههای درمانی بسیار پایین باشد، به دنیا بد معرفی خواهیم شد. برای نمونه در ایران هزینه یک کار درمانی مانند لمینت پرسلن که بسیار گران قیمت است، فقط 200 دلار است. این در حالی است که این کار در آمریکا با 3500 دلار انجام میشود. اگر به بیمار خارجی هزینه این کار را 200 دلار بگوییم، او دچار شک و تردید خواهد شد و به طور کلی یک عمل ضد تبلیغ انجام دادهایم. در این صورت بیمار خارجی میگوید این لمینت پرسلن نیست. بنابراین ما ناچار هستیم که گاهی هزینهها را بالاتر از حد معمول بیان کنیم.
من به شدت معتقد هستم که تعرفهها باید شناور باشند تا بتوانیم در این حوزه رقابتی کار کنیم.
اما این موضوع که بیمار از یک کشور فقیری به ایران سفر کرده است و قیمت را برای آن پایین بیاوریم، اصلا درست نیست. اگر قرار باشد این کار را انجام دهیم، برای مردم کشور خودمان انجام خواهیم داد.»
دکتر محمد جهانگیری با اشاره به عدم شفافیت در قیمتها و همچنین در پاسخ به دغدغههای مطرح شده در این حوزه عنوان کرد: «یکی از مهمترین فعالیتهای انجمن در سالها فعالیت خود در گردشگری سلامت مبارزه با ارگانهای مربوطه برای تعیین تعرفهای ثابت است. زیرا معتقد هستیم که این صنعت باید کاملا پویا و رقابتی باشد. با توجه به این موضوع شرکتها و مراکز درمانی باید دو نکته بسیار مهم را رعایت کنند. 1- تعرفهها هم در داخل کشور بین فعالان و هم در مقایسه با رقبای خارجی رقابتی باشد. 2- تعرفهها هم برای بیماران خارجی و هم برای فعالان صنعت شفاف باشد.»
او در ادامه افزود: «شفافیت موضوعی است که از سمت همه فعالان این حوزه کمتر به آن توجه میشود. همه در ایران شناور بودن تعرفهها را بهخوبی انجام میدهیم. ولی زمانیکه صحبت از شفافیت به میان میآید هرچقدر که زورمان میرسد، دریافت میکنیم.
چارهاندیشی نیاز امروز گردشگری سلامت
لیلی آقاپور شرکت تریتا صحت با اشاره به مشکلات مطرح شده در این گردهمایی گفت: «اتباع شیعه کشورهایی مانند عراق، مالزی، اندونزی و… علاقهمند هستند تا برای دریافت خدمات درمانی و حتی گردشگری به ایران سفر کنند. ولی پرسش اینجاست که چرا این افراد به ایران نمیآیند؟ ما باید به دنبال پاسخ این پرسش باشیم که این افراد چرا برای دریافت خدمات به کشورهای دیگر سفر میکنند. زمانیکه این سوال پرسیده میشود، با پاسخهای همیشگی مانند موضوعات سیاسی و تحریمها مواجه میشویم.
متاسفانه ما همیشه عادت کردهایم که توپ را در زمین دولت بیاندازیم و بگوییم همه مشکلات از آنجا نشات میگیرد. ولی باید این را بپذیریم که اگر خودمان درست کار کنیم، درصد ورودی توریستهای درمانی از کشورهای مختلف بالا خواهد رفت.»
رضا جمیلی با تاکید به اهمیت شناساندن نقاط قوت خدمات درمانی و گردشگری ایران به گردشگران بیان کرد: «توریستهای بسیاری در سال به گرجستان سفر میکنند، این در حالی است که حدود 20 سال است در شمال گرجستان جنگ داخلی بوده و توریستها از آن خبر ندارند. درواقع افراد متناسب با بوجهشان سفر به این کشور را انتخاب میکنند.
اگر توریست منطقه بداند که با 750 دلار میتواند یک خدمت درمانی 15هزار دلاری اروپا را در ایران توسط یک پزشک حرفهای دریافت کند، حتما به ایران سفر میکند. مشکل اصلی این است که توریست از این خدمات اطلاعی ندارد. همه ما در این ندانستن سهیم و مقصر هستیم.»
جمیلی در ادامه گفت: «همه میخواهند در گردشگری سلامت پلتفرم بسازند. این را باید بدانیم که پلتفرم بدون محتوا تنها هزینه است. ما باید به زبانهای مختلف در شبکههای مجازی که هزینهای ندارد درباره درمان ایران و خدماتش محتوا تولید کنیم.»
او در ادامه با اشاره به نقش درست بازیگران این صنعت عنوان کرد: «بازی گردشگری سلامت در ایران دلال پزشک است. ما باید این بازی را به دست شرکتها و بیمارستانها بسپاریم و اگر این کار را انجام ندهیم، بازی را خواهیم باخت. این در حالی است که مشکلاتی بین شرکت و بیمارستان وجود دارد. بیمارستانها برای همکاری مقاومت دارند و شرکتها زبان بیمارستانها را نمیفهمند. ما بهعنوان یک رسانه در این حوزه همه تلاشمان بر این است که ارتباط را درست کنیم.»
دکتر ساناز پارسا مدیر IPD بیمارستان محب کوثر در ادامه گفت: «همه ما مشکلات و چالشهای این صنعت را میدانیم اما همیشه توپ را در زمین دیگران میاندازیم. مهمترین چالشی که در دورهمیاول و در این دوره هم بسیار مطرح شد، عدم کار تیمیدر این حوزه است. بهتر است که بهجای آنکه مدام درباره این موضوع صحبت کنیم، برای آن چارهاندیشی کنیم. پیشنهاد میدهم در جلسات آینده به جای آنکه درباره کار تیمیصحبت کنیم آن را اجرا کنیم.»
علیرضا خدایی بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ داریک با اشاره به شناخت نیاز مشتر عنوان کرد: «ما باید بررسی کنیم که مشتری به چه چیزی نیاز دارد. برای مثال یک توریست زمانیکه به ایران سفر میکند با مشکلات بسیاری در حوزه پرداخت مواجه میشود. این مشکلات از نبود شبکه مالی بینامللی نشات میگیرد. همچنین سیستم نرخ ارز بسیار پیچیدهای در کشور وجود دارد که تبدیل به محلی برای سودجویی در گردشگری و گردشگری سلامت شده است. با توجه به این موضوع توریست در ایران مجبور به استفاده از پول نقد میشود که این خود به تنهایی مشکلساز است.
همین موضوع باعث شد تا ما داریک را راهاندازی کنیم. درواقع دقت به تجربه مشتری داخل ایران برای ما منفعت داشته و ما با فعالیت در این حوزه توانستیم بازار خوبی را برای خودمان بسازیم.»